Методична допомога викладачеві. Розробки різних видів лекцій.

ТЕМА: " Розвиток здібностей і творчості дітей дошкільного віку в образотворчому мистецтві".
МЕТА: Ознайомити студентів з поняттям дитячої творчість в образотворчому мистецтві. З'ясувати етапи творчої діяльності, її мотиви. Розкрити умови розвитку дитячої творчості в образотворчому мистецтві.
    Розвивати у студентів творче мислення, вміння аналізувати нову інформацію.
    Виховувати вміння працювати в колективі, з повагою ставитися до викладача і інших студентів.
ПЛАН
   1. Творча особистість на сучасному етапі.
   2. Загальні питання про здібності в образотворчому мистецтві
    а) поняття здібності і задатки;
    б)структура здібностей;
    в) композиційні помилки в малюнках дітей.
   3. Своєрідність творчості дітей дошкільного віку в образотворчому мистецтві
    а). Особливості дитячої творчості;
    б). Етапи творчої діяльності дітей;
    в). Умови розвитку творчості дітей дошкільного віку в образотворчому.
мистецтві.
  4. Особливості навчання спрямованого на розвиток творчості дітей.
Передбачувані інтерактивні прийоми: питання, приклади з досвіду, елементи дискусії.
    Завдання для самостійної роботи: Підготувати реферат на тему питання художньо - творчого розвитку дітей у дослідженнях В.Сухомлинського.

    Література:
   1. Виготський Л.С. Воображение и творчесть в детском воздаєте: Психологический очерк - М.: Просвящение 1991
   2. Казакова Т.Г. Изобразительная деятельность и художественное развитие дошкольников. -М: Педагогіка, 1983.
  3. КомароваТ.С. Изобразительное творчество в детском саду. - М.: Педагогика, 1990.
  4. Романец В.А. Психологія творчості. - К.: Либідь, 2005.
  5. Художественное творчество и ребенок: Монографія. Под ред. Н.А.Витлугиной. -М.: Педагогіка 1972.
  6. Шульга Л.М. Коли оживають речі. Розвиток творчих здібностей дошкільників на заняттях з малювання.
  7. Блащук Л.А. Радість творчості. Дошк.вих.- 1984 №1

    1. Творча особистість на сучасному етапі.
  Творчість - це діяльність    
  Ознаки творчості - неповторність, оригінальність, суспільно - історична унікальність.
  Будь - яка фізична праця за певних умов може стати творчою діяльністю.
  Досліджували процес формування творчої особистості таки вчені: П.Якобсон, П.Єнгельмейєр, З.Борисова, О.Рубінштейн, Л.Коган, Р. Арнхейм, Л.Венгер, О.Запорожець, Л.Виготський.
Становлення і розвиток творчості людини.
Аналіз внутрішніх психологічних особливостей:
   -  задатки
   -  здібності
   -  обдарованість
   -  талановитість
  -  геніальність.
 2.  Здібності - психологічна властивість людини, що забезпечують порівняну легкість і високу якість оволодіння певною діяльністю.
Основою здібностей є задатки.
 Задатки це - вроджені особливості які визначають міру , рівень розвитку здібностей.
 Задатки які необхідні для образотворчої діяльності: (самостійно)
    Види здібностей (самостійно)
а)  загальноінтеліктуальні здібності
б)  Спеціальні здібності
     Структура здібностей по Ковалеву
   -  Уява (провідна уява)
   -  Опірні здатності
   -  Здібності, що складають тло образотворчої діяльності
  Етапи розвитку образотворчих здібностей
  а) Дозображувальний етап Характеризується: відсутністю задуму, і відсутністю умінь для виконання цього задуму.
Значення до зображувального етапу (самостійно)
  б) Зображувальний етап В зображувальний період розвиваються таки здібності:
  -  Здібність передавати форму предмета
  -  Розвиток здібностей передавати пропорцію;
  -  Розвиток здібностей передавати рух;
  -  Розвиток кмпозиційних здібностей;
  -  Здібність передавати багатопланові композиції;
   - Розвиток здібностей передавати колір.
  Композиційні помилки в малюнках
  3. Своєрідність творчості дітей дошкільного віку в образотворчому мистецтві.
  Творчість -    
  Дослідження творчої діяльності дітей науковцями: Е.Фльоріна, Н.Сакуліна, В.Мухіна, Л.Виготський,          Т. Комарова, Н.Вітлугіна.
 Педагогічна цінність дитячої творчості: (самостійно)
  Мотиви які спонукають дітей до творчої діяльності:
   -    природна схильність до активної діяльності (В.Сухомлинський, М.Скаткін, І. Вовкова);
   -    потреба у самовираженні і самоствердженні в очах дорослих (З.Борисова, С.Лука, В.Моляко);
   -    потреба у способу вияві творчих здібностей (Г.Айзенк, В.Паламарчук).
  Етапи творчої діяльності дітей в образотворчому мистецтві.
  а)  Нагромадження первісних уявлень;
  б)  Виникнення задуму;
  в)  Реалізація задуму.
  г)  Поява нового художнього образу
  Своєрідність творчості дітей дошкільного віку полягає в тому. Що у них відсутній етап виношування задуму. Дитяча творчість обумовленна недосконалим мисленням, малим життєвим досвідом, уява бідна, слабка, не стійка але смілива, дитина не сумнівається а відразу творить.
       Умови розвитку творчості дітей в образотворчому мистецтві.
   1. Об'єктивні умови: створення творчої атмосфери в групах, формування суспільно - значимих і особистісна - значимих мотивів творчої діяльності, заохочення до оригінальних і самостійних рішень, наявність різноманітних зображувальних матеріалів, організація конкурсів змагань виставок.
  2. Суб'єктивні умови: орієнтація на індивідуальність дитини (темперамент, здібності, нахили, уподобання), життєвий досвід, наявність різнобічних інтересів до предметів і явищ навколишнього світу, розвинене образне і логічне мислення, образна пам'ять, відтворююча і творча уява, добре володіння спеціальними знаннями, уміннями і навичками в галузі образотворчої діяльності.
   4. 0собливості навчання спрямованого на творчій розвиток.
  Навчання це -    
    Формами організації навчального процесу з метою розв'язання творчих завдань є: заняття, цільова прогулянка, екскурсія, заняття - бесіди з естетичного сприймання спеціально дібраних творів образотворчого мистецтва, сприйняття літературних та музичних творів, лялькових вистав тощо.
У ході ознайомлення дітей з особливостями творчого пошуку і втілення задуму використовують методи:
  -  дослідницький ( спрямований на формуванні у дітей здібностей до образотворчої діяльності);
  -  метод засвоєння слів-понять пов'язані з образотворчою діяльністю;
  -  демонстрація раціональних прийомів виконання поставленого завдання;
  -  усна інструкція;
  - бесіда;
  -  розповідь яка супроводжується ілюстративним матеріалом;
  Прийоми навчання:
   Зміст навчальних образотворчих завдань за ступенем складності умовно можна поділити на 4 групи.
   Група завдань об'єднує предмети форма яких у своїй основі містить обрис геометричних фігур, але з незначною зміною:
   1.  група завдань об'єднує об'єкти форма яких нагадує дітям раніше засвоєні фігури , але із значною індивідуальною різницею.
   2.  групу складності завдань утворюють об'єкти конструкція яких складається з кількох деталей.
   3.  групу складності завдань становлять предмети аморфні (не мають постійної визначеної форми)
   Підготовка вихователя до творчої роботи з образотворчого мистецтва з дітьми:
    - визначення тематики завдань;
    - створення належного емоційного настрою;
    - виділення мотиву досягнення результатів образотворчої діяльності;
    - знайомство дитини з послідовністю і правилами виконання завдань;
    -  навчання техніки виконання. Оцінка композиції